FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Ett obehagligt, men betydligt överdrivet rykte...
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Ett obehagligt, men betydligt överdrivet rykte...
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Gudrun



Joined: 21 Feb 2007
Posts: 33
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue May 20, 2008 8:08 pm    Post subject: Ett obehagligt, men betydligt överdrivet rykte...
Reply with quote

Jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen idag. I dessa recensionstider googlade jag på Anders F Rönnblom och fick upp denna blogg:

http://blogg.expressen.se/simon2008/entry.jsp?messid=362600

Ett skrämmande rykte och en klantig skribent som ej verkar vara bekant med källkritik, men framförallt ett tydligt bevis på hur svårt det är att hävda sin EXISTENS brevid den breda mainstream-fåran. Får man inget utrymme i media så finns man inte... Man förutsätts vara död...
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Tue May 20, 2008 8:56 pm    Post subject:
Reply with quote

Mycket märkligt man kan hitta i webbens irrgångar alltså...
Någon kanske trodde att "under ground" hade nån annan betydelse...
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Wed May 21, 2008 12:00 pm    Post subject:
Reply with quote

Ovanligt tråkigt vad det nu är. Eller jag fattar inte vad som är vitsen med grejen. Är det ett idiotiskt skämt? Är det nån sorts hyllning? Är det illa skrivet? Är skribenten ute och seglar fullständigt eller är det något genomtänkt som verkligen blev som människan tänkt sig?
Vi kan kanske lämna den där.
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Gudrun



Joined: 21 Feb 2007
Posts: 33
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed May 21, 2008 8:02 pm    Post subject:
Reply with quote

Ja, vi lämnar det härmed...jag vill betona att jag kollade av med Headmaster innan jag lade in detta inlägg.
Gudrun
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sat May 24, 2008 4:58 am    Post subject:
Reply with quote

Jag har utfört lite forskning och rannsakat mitt minne, och detta är vad jag kommit fram till:

Bloggen ifråga stammar från en kvällstidning som fanns en gång för länge sedan, Expressen. Den hade sin höjdpunkt under 50-, 60- och 70-talen, då den under flertal år var den obestridligt tredje största tidningen i Sverige, efter Ica-kuriren och Dagens Nyheter. Man marknadsförde sig som "tidningen med sting", och hade som gimmick att försöka irritera så många som möjligt. Höjdpunkten i E:s historia kom 1978, då Sveriges störste rockpoet, i sitt magnum opus Tarschan Boulevard, i förbigående nämnde deras vana att dela ut getingar i spalt efter spalt.

På 60-talet utförde tidningen sitt mest bestående nidingsdåd genom ett medvetet försök att förstöra det svenska språket. Chefredaktören, den cyniske men klarsynte Carl-Adam Nycop, insåg att de allra flesta som läste E. var idioter. Dessa hade problem att sätta samman långa följder av ord till meningar, och därför påbjöd Nycop att E:s meningar inte fick innehålla fler än tio ord. "Skriv kort. Snärtigt. Okomplicerat. Och undvik svåra ord." löd, i korthet, hans paroll. Denna pidginliknande variant av svenska spred sig som en skogsbrand i halvstorm, och är inte under full kontroll än. Den har till dags dato orsakat skador för miljardbelopp.

80- och 90-talen var för E. en ständig utförsbacke -- idioterna tröttnade så småningom på de intellektuella utmaningarna, och övergick till tevens mer lättsmälta underhållning; och i storstadsregionerna gick eventuella kvarvarande läsare över till Metro, som var billigare och inte innehöll några artiklar längre än fem spaltcm. Under de sista åren av sin existens förde den en tynande tillvaro i en ickevärld, en värld som inte finns, och fick finna sig i att i folkmun bli omdöpt till Ex-pressen.

Requiescat in pace.
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Wed May 28, 2008 2:12 am    Post subject:
Reply with quote

En annan tveksamhet är väl användandet av bilden?
Visserligen är det kanske ett "officiellt" promotionfoto, men det hör väl åtminstone till god sed att ge credit till fotografen?!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Janne



Joined: 18 Sep 2006
Posts: 64
Location: Falun

 Post Posted: Wed May 28, 2008 9:45 pm    Post subject:
Reply with quote

Börjar det inte bli lite väl gnällig stämning nu?

Grabben bakom bloggen är ju knappast journalist. Att han inte bekymrat sig med källkritik beror väl främst på att han är källan, och att han inte angett fotograf (eller knappast heller bett om lov att få använda bilden) beror antagligen på att han aldrig reflekterat över att man bör göra det.

Och beträffande dödsryktet har han t.o.m. skrivit att han var glad att han hade fel, samt förklarat andemeningen i det han skrev som varande att Anders F "känns väldigt undervärderad av flertalet", vilket han ju har helt rätt i.

Även om jag också kan tycka att formuleringarna, liksom analysen av DÄISSF, inte riktigt nådde ända fram...
_________________
Det här är ett stycke text som har lagts till i det inlägg du läser...
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jacob S



Joined: 11 Nov 2007
Posts: 28
Location: Gärdet (prärien?)

 Post Posted: Sat Jun 07, 2008 8:54 pm    Post subject:
Reply with quote

Vem var det som sa "Ryktet om min död är betydligt överdrivet"?
_________________
Jag ser det brandgula loket, det går genom motet.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Jun 09, 2008 10:28 am    Post subject:
Reply with quote

HÄR ÄR JAG, trots allt... Shocked
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Talking in F-major » Ett obehagligt, men betydligt överdrivet rykte...
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group