FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Kommer du ihåg 1995?
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Tutti Frutti » Kommer du ihåg 1995?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Fri Nov 14, 2008 1:07 pm    Post subject: Kommer du ihåg 1995?
Reply with quote

Quiz från SvD;
http://wwwc.svd.se/apps/quizen/qpage.aspx?sTid=187

(Jag hade särskilt stora problem med fråga 4) Wink
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"
 Back to top »
View user's profile Send private message
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Fri Nov 14, 2008 1:56 pm    Post subject:
Reply with quote

1995 var jag så långt från musiklivet man kan komma...

Endast 3 rätt :
Garcia
Idde Schultz
TLC

(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Fri Nov 14, 2008 6:47 pm    Post subject:
Reply with quote

5 - Garcia och Pulp och Idde och några gissningar...
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Candyman



Joined: 30 Jan 2006
Posts: 270
Location: Södermalm

 Post Posted: Sat Nov 15, 2008 5:52 pm    Post subject:
Reply with quote

Får väl erkänna att jag bara lyckades skrapa ihop 3 rätt. Även jag är helt lost när det gäller 90-talet.

(Det värsta är dock att min fru skrapade ihop 6 rätt)
_________________
"Hand me my old guitar
Pass the whiskey round"
 Back to top »
View user's profile Send private message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sat Nov 15, 2008 11:29 pm    Post subject:
Reply with quote

5 här också -- Garcia plus fyra chansningar som gick in (och Garcia hade jag aldrig klarat om jag inte hängt på det här forumet så mycket)... Jag har inte riktigt följt med i pop-historien efter juni -74, ungefär. Och ska jag vara ärlig har jag ganska dålig koll på tiden innan också...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
krikkola



Joined: 29 Dec 2005
Posts: 126
Location: Sundsvall

 Post Posted: Sun Nov 16, 2008 3:26 am    Post subject:
Reply with quote

Är jag någon slags onödig trivia nörd? 8 rätt här, men det var många chansningar dock...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Tue Nov 18, 2008 12:07 am    Post subject:
Reply with quote

Bosjo vad var det som hände just i juni 74 då du hade bäst koll?
Cool
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Tue Nov 18, 2008 9:29 pm    Post subject:
Reply with quote

Arnie wrote:
Bosjo vad var det som hände just i juni 74 då du hade bäst koll?
Cool


Mycket enkelt -- Tio i topp las ner. Poporama med efterföljare lyckades aldrig fånga intresset på samma sätt. Men från ca november -72 till juni -74 hade jag järnkoll på allt som rörde sig på tio i topp, och hyfsad koll på kvällstoppen...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Tue Nov 18, 2008 11:04 pm    Post subject:
Reply with quote

Intressant period att ha järnkoll på. Mitt musikintresse vaknade på allvar 1974-75 med Sparks som tändande gnista (!). Perioden dessförinnan upptäckte jag senare. Mycket spännande hände då, inte minst inom kraftfältet Bowie-Lou Reed-Mott the Hoople osv. Det var ju ett tag innan "rockdinosaurietröttheten" inträdde och banade väg för punken. Vad var dina favoriter 1972-74? (Förutom AFR förstås!)
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Kidnero



Joined: 14 Dec 2006
Posts: 80
Location: Köping (Jönköping i hjärtat)

 Post Posted: Sat Nov 29, 2008 11:19 pm    Post subject:
Reply with quote

Nu har även jag vaknat och gjort enkäten, 6 rätt. Detta är då en period jag har dålig koll på, annars hade det varit bättre! Cool
_________________
Fiffig för en spänn, klyftig för en hundring...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnie



Joined: 12 Sep 2005
Posts: 601
Location: Vendel

 Post Posted: Mon Dec 01, 2008 10:16 pm    Post subject:
Reply with quote

Jaha...samma resultat som Headmaster och några till, endast 3 rätt...1995 gjorde man uppenbarligen annat. Garcia, Sheffield (Pulp) och Idde var det enda som gick in och det var ju de frågor jag kunde! Mao inte en enda gissning satt där den skulle. Men å andra sidan är det ju inte snön som faller och det känns betydligt viktigare.
_________________
"Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Fri Jan 09, 2009 10:04 pm    Post subject:
Reply with quote

4 av tio = slog många här Smile

-Min musikkunskap hade en höjdpunkt ca 67 när jag som tioåring hade en nördperiod o lånade inspelningar av alla tioitopp som varit o katalogiserade samt bytte idoler från Hep Stars till Beatles o Kinks samt ökade ut skivsamlingen rejält från att tidigare haft Sunny Afternoon med Kinks o Summer in the City me Lovin Sponful samt Rockn Roll Music med Beatles ´samt förstås Hep Stars alla singlar - blev nu bla samtliga utgivna Beatlesalbum inköpta efter den närmast religiösa upplevevelsen av St Pepper.


Nästa höjdpunkt; ca 71-72 var det BARA hårdrock som gällde några år men det intresset har levt kvar inte minst mina stora idoler Jethro Tull som inte egentligen är riktig Hårdrock. Led Z, Black S, Deep P, UFO, Judas P, Stray, Grand Funk Railroad, Montain och samtidigt... Neal Young.+ John Holm+ AFR ....
JT och NY är ofta lyssnade på fortsatt JH ibland och Stray blev ett sällskap på livsresan ett antal år... fast hårdrock var de väl egentligen inte - kanske aldrig...

Bowie, Mott , Lundell, Lou Reed, Anders F Rönnblom, Queen, Genesis, Yes, Pink Floyd, Thin Lizzey, Steve Harley and the Cocney Rebel, Kim Larsens Gasolin , ZZ Top, Rush samt svenska November och Neon Rose o Nationalteatern hade störst dominans åren 73- 82 - höjdar år - särskilt de första enligt mig i musikhistorien.
Av dessa är det Anders F Rönnblom som levt kvar starkast!
Denna period var jag bofast på allt - verkligen allt - iaf till konserthuset -som kom till Stockholm . vet inte hur många gånger jag såg tex Uriah Heep (Oftast Grönan i deras fall), Jethro Tull och Thin Lizzy - bäst live var nog ändå Jethro Tull och UFO. Anders o andra svenska band förutom ett flertal konserter med Neon Rose och Ulf Lundell och någon föreställning med Nationalteatern, såg jag faktiskt nästan aldrig av någon anledning live - alltid alla utländska besök.

Sen fick vi tre barn och synt o punk regerade...

Sen kom Punk och synt ja...
Ebba G och Clash -visst de var bra men annans gick mig punken lite förbi. För att inte tala om syntperioden som för mig begränsade sig till Ultravox första platta med "The Wild The Beautiful and The Dammed" m fl - en kanonplatta fortfarande - men det var ju innan de blev riktigt "syntiga".
Tror säkert att någonting var bra om jag skulle ge det en chans - men det gjorde jag ju inte... utom en grupp som en kompis tjatade om som hette "Japan" men det var skit (eller egentligenlite duktigt o en o annan bra melodi men tråkigt) efter första andra tredje osv lyssningen.
Egentligen lyssnar jag bara lite på Thåström från den eran med punk o synt.

Därefter har väl det mesta gått mig lite förbi ,men visst - Winnerbäck o Metalica har ju gjort några enstaka höjdarplattor även om Winnerbäck aldrig blir en Rönnblom/Holm/tidig Lundell och Metallica aldrig Black Sabbath...

Och Eldkvarn har följt med sedan 1980 - Kungarna från Broadway plattan håller än och de gör ofta fortsatt bra musik - kul att läsa Pluras bok -precis som Anders F och till skillnad mot Lundell som har glest mellan höjdpunkterna efter Vassa Eggen.

"Nya" grupper som Live eller Creed har kännts spennande en eller två plattor men...

Well ...
-Kan minsan visst njuta lite av Ninas hits med ACamp eller Cardigans o Anna T också men det biter liksom inte riktigt eller som med Robin som jag kan lyssna på när jag åker långfärdsskridskor och beundra proffsigheten hos, men -ja - det biter inte - svårt är det att hitta nya AndersF/Jethro Tull/Neal Young /Beatles eller John Holm, tyvärr - eller kanske lyckligtvis...

U2 o Bruce har surrat i bakgrunden o jag gillade verkligen Bruce fram till Born in the USA ca 82, men bortsett från bitar av Bruces första 3-4 album har inte heller dessa har lyft för mig - de har aldrig riktigt bitit... lite som det känns med Gessle - proffsigt OCH bra melodier, men... bra bilsemester sing a long för hela familjen när barnen är ganska små.... (inte fel det heller - två första låtarna på "Din Barndom.. är för övrigt ochså utmärkta till det syftet...)

Disko o annan dansmusik har sina poänger o dängor men jag har aldrig förstått vitsen med att köpa eller LYSSNA på sådan musik - den är bruksmusik i danssyfte för mig.

Band/artister som jag har/haft många plattor av trots att det egentligen aldrig lyft så där galet känslomässigt (däremot musikaliskt - särskilt Pink Flyds DSOTM o WYWH samt Mudanzas med Stray , Argus med WA och SWATCH med Golden Earing eller text mässigt som med Dylan o Cornelies) och som följt med under åren och som kännts gedignba är
-Stray
-Pink Floyd
-Golden Earring
- Whishbone Ash
- Cornelies W
- Spiro Gyra
- Frank Z
- Bob Dylan
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Sat Jan 10, 2009 5:37 pm    Post subject:
Reply with quote

krikkola wrote:
Är jag någon slags onödig trivia nörd? 8 rätt här, men det var många chansningar dock...


7 av 10 för egen del. Krikkola knäcker alla på såna här frågesporter!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Tutti Frutti » Kommer du ihåg 1995?
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group