FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Då flyr vi tillsammans
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Då flyr vi tillsammans
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sten Tyrfors



Joined: 17 Nov 2005
Posts: 34
Location: Örebro

 Post Posted: Mon Nov 28, 2005 2:34 pm    Post subject: Då flyr vi tillsammans
Reply with quote

Jag har tidigare skrivit ett par tolkningsförslag på några F-låtar på den här sidan, och inte för att jag vet om mina små analyser tillför någonting, men jag tycker själv att det är så roligt att spinna vidare på herr F:s texter, så nu tänkte jag ge mig på "Då flyr vi tillsammans" (F2:13).

På ytan handlar låten om att berättaren ger någon ett förslag om att rymma hemifrån för att de tillsammans ska ta en nattlig ridtur i bergen. Texten ger instruktioner om hur denna rymning ska gå till, och det hela är en ganska söt och romantisk berättelse om att fly tillsammans (personligen älskar jag textraden "Ta en genväg genom Ros-Majas råg").

På ett annat plan skulle texten kunna handla om ett frieri till en kvinna (jag utgår från att berättaren är en man som sjunger till en kvinna) vars mor inte tycker om sin blivande måg. Det är detta "kringel och krångel" man vill fly ifrån, och att man "rider upp i bergen" kan ses som en metafor för att man vill leva på ett högre plan, mera fördomsfritt. Med sig in i den vuxna världen tar man "vin" och "konjak", dvs. "vuxendricka". Själva mötet sker sedan "vid kyrkan", vilket är den vanligaste platsen för att ingå äktenskap. Ceremonin kommer att bevittnas av mannens gamla nattsuddande polare som nu står uppklädda leende i svarta kostymer. Det är inte omöjligt att dessa "fladdermöss" bidragit till att mannen fått ett rykte som gjort kvinnans mor negativ till deras äktenskap.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Då flyr vi tillsammans
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group