FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Salladsdagar
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Salladsdagar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
vigge



Joined: 19 Feb 2009
Posts: 45

 Post Posted: Wed Mar 17, 2010 8:17 pm    Post subject: Salladsdagar
Reply with quote

Tänkte försöka få igång samtalen här på forumet lite mer genom att starta låt-analys-trådar.

Eftersom att salldsdagar ändå är på tapeten så kunde man ju börja med den.

Jag pratade lite med hydra efter malmö giget om just denna låt och ah nm nämnde nåt om att det skulle finnas en referens till en en film (som även monty python skulle ha gjort någon slags parodi på) med namnet salladsdagar och att det skulle vara en sorts metafor för typ sötebrödsdagar.

Tycker nämligen att texten är så härligt positiv trots att jag tolkar den som nån sorts apokalyps. Som en länge väntad och befriande apokalyps helt enkelt.

Är jag helt ute och cyklar eller är det bara min tolkning?

Vad tänker ni själva?
 Back to top »
View user's profile Send private message
Kålle



Joined: 11 Apr 2007
Posts: 46

 Post Posted: Thu Mar 18, 2010 2:44 am    Post subject:
Reply with quote

Detta är en av mina absoluta favoritlåtar. Jättekul att den troligen kommer på dvd:n. Jag skulle inte själv beskriva den som härligt positiv, men mycket vacker. Mystisk och poetisk, som det ska vara. Det är intressant att Rönnblom sjunger om spanska trappan, där han tydligen när det begav sig fick nån insikt i vad han skulle sysselsätta sig med. Kanske har du nån poäng där om "befriande apokalyps".. vem vet..

Min vän Jacob S visade för några år sedan entusiastikt på en koppling till en låt som heter 'Salad Days (are here again)'. Jag kommer inte ihåg, trodde det var nån Beach Boys-koppling, men när jag nu googlar visar det sig vara Procul Harum.

Uttrycket 'Salad Days' visar sig, som ofta, myntat av Shakespeare och bär en betydelse av ungdomlig oskulsfullhet - green -grön (en annan intressant tråd skulle vara vad vi f-heads läser in i de olika färger som det sjungs om titt som tätt).
http://en.wikipedia.org/wiki/Salad_days

Angående titeln så köper jag en koppling/inspiration från popens värld snarare än Shakespeare eller nån musikal eller Monty Python-sketch. Men musiken då? Fantastiskt fin låt. Nån som känner en koppling till något annat, låtmässigt?
_________________
JAG ÄR INTE RIKTIGT SÄKER... DET KAN OCKSÅ VARA FEL...
MEN JAG LEVER, “OH, LA-LA-LA”...
 Back to top »
View user's profile Send private message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Thu Mar 18, 2010 2:16 pm    Post subject:
Reply with quote

Det är nog jag som är skyldig till MPFC-referensen, med tillhörande film. Det var den här sketchen jag tipsade Hydra om, och att jag gissade att det var något slags filmparodi borde vara uppenbart när man ser på sketchen (filmkunskap är annars en av mina många blinda fläckar...). Det här är, i mina ögon, inte någon av pytharnas bästa sketcher (snarare tvärtutimot, skulle jag vilja säga), och "känsliga tittare", som det heter, bör varnas att det förekommer en hel del rödfärg.

Att Anders haft den här sketchen i åtanke är väl ganska osannolikt, men möjligen den film som sketchen eventuellt parodierar?
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
Kålle



Joined: 11 Apr 2007
Posts: 46

 Post Posted: Thu Mar 18, 2010 11:50 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag tror Monty Python-sketchen är en parodi på Sam Peckinpahs filmer generellt. Han är känd för sina blodiga, utdragna våldsscener i slow-motion.

Åter till Salladsdagar, med sin referens till spanska trappan och salad days, känns det för mig som att den på nåt plan handlar om en reflektion om att det fanns en enklare tid, en insikt på gott och ont.

En tolkning kan ju aldrig vara 'fel'.
_________________
JAG ÄR INTE RIKTIGT SÄKER... DET KAN OCKSÅ VARA FEL...
MEN JAG LEVER, “OH, LA-LA-LA”...
 Back to top »
View user's profile Send private message
hydra



Joined: 16 Dec 2005
Posts: 99
Location: Småland

 Post Posted: Sat Mar 20, 2010 10:27 pm    Post subject:
Reply with quote

Bosjos ledtråd som jag spann vidare på ledde mej till Shakespeare. Jag antager att det är härifrån som den grundläggande definitionen har sitt ursprung. Monthy Phyton med sin sjuka engelska humor tror jag inte tillför något i detta sammanhang. Om jag ska våga mej på en mycket djärv tolkning av betydelsen i själva låttexten är jag nog inne på lite samma spår som Kålle.
Den enklare tiden med sina salladsdagar är över. Nya tider stundar med andra krav -ett nytt liv. Spanska trappan, tillbaks där allting började. Det gamla livet avslutas där i en dröm och ger plats åt det nya som samtidigt har samma grundläggande utgångsläge som det förra.

/Hydra
_________________
Jag är inte den du tror, det har jag aldrig varit, kommer hellre aldrig bli, det verkar djävligt marigt.
 Back to top »
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Salladsdagar
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group