FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
DYLAN PÅ RÖNNELLS ANTIKVARIAT jan erik vold/izzy young
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Annan musik » DYLAN PÅ RÖNNELLS ANTIKVARIAT jan erik vold/izzy young
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hibbitt



Joined: 20 Sep 2005
Posts: 770
Location: STHLM - men med västkustiga rötter och hjärtan.

 Post Posted: Fri May 21, 2010 2:21 pm    Post subject: DYLAN PÅ RÖNNELLS ANTIKVARIAT jan erik vold/izzy young
Reply with quote

Fantastisk kväll!
60 spänn inklusive ett glas vin.
(Och var man riktigt snäll fick man några påfyllningar i vinglasen också Wink så jag sa att jag var det.)

http://www.ronnells.se/tidigareevenemang.html

Izzy var i sitt esse och berättade underbart om både välkänt och okänt. Om Suze Rotolo (som han hälsar på när han är i NY), hennes bok och Folklore Center nu och på 60-talet, men också om hur mötet med Bob backstage på Globen var och kontakten med Jeff Rosen inför och efter detta och Pete Seeger och Patti Smith etc.
Dylans management ringde tydligen upp Izzy dagen efter Globen och meddelade att Bob meddelat att han hade ett mycket givande och trevligt samtal med Izzy.
Och Izzy ba "What!?
"Jamen hörde ni inte att BOB DYLAN meddelar att han hade en mycket trevlig samvaro med er igår!"
Och Izzy ba: "Och!? Det får jag höra från folk att de har med mig varenda dag nere på Folklore Center."

Men kvällens häftigaste var förstås livedebuten av den unika "Talking Folklore Center". Kompad av Shep Gest från Aristocrats på Dobro. Och den 82-årige ickesångaren Izzy gjorde den bannemej skitbra - taktfast och stringent. Innan applåderna ens ringt ut var Jan Erik Vold uppe och körde den på norsk/svenska också i en tolkning han petade ihop kvällen innan.

Jan Erik Vold hade ju första set och var glimrande som alltid. Rapp, underfundig och fullständigt på tå live vräkte han och gitarrist Kåre Virud sig igenom en handfull klassiker "från den eran när Bob verkligen var på Rimbauds nivå". Mycket bättre än på deras skiva från -81.
Har ni missat Vold så är han... vad ska man säga... Jacques Werup, Bruno K Öijer, Cornelis Vreeswijk, Chet Baker, Leo Ferre, Lawrence Ferlinghetti, Bob Dylan i ett paket.
Eller Norges Lars Forssell kanske; en kulturgigant av mått med jazz/poetryskivor och turnéer och essäer och tolkningar och diktsamlingar och tv-framträdanden och journalistik men som han sa efter konserten igår: "Det är ju en järnridå mellan våra två länder - från ena sidan sett - så att jag nästa vecka släpper en nyskriven essäsamling om några av Norges mest kända författare med bifogad cd, är det ju ingen här i Sverige som kommer veta något om."
Köpte äntligen den nya 4cd-boxen med hans 60/70-tals poesi till bra pris. Gobiten här är den tidigare outgivna dvd:n!
_________________
...dom pekar på allt dom pekar på inget programmerade att konsumera...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Annan musik » DYLAN PÅ RÖNNELLS ANTIKVARIAT jan erik vold/izzy young
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group