FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Hem till byn
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Tutti Frutti » Hem till byn
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hypno

Post Posted: Tue Oct 17, 2006 8:03 pm    Post subject: Hem till byn
Reply with quote

Finns det fler än jag här som uppskattar den svenska Tv-serien "Hem till Byn"? Jag är nu väldigt glad att de äntligen släpps på TV. Serien ger en intressant bild av sverige och hur samhället förändras. Tyvärr har Bengt Bratt sagt att den säsong som nu sänds, nummer sex i ordningen skall vara den sista...

Lite info (från Wikipedia):
Hem till byn handlar om livet i en by på landet och har som uttalat mål att skildra samhällsutvecklingen. Berättelsen kretsade till en början mest kring villkoren för livet i glesbygden - avfolkningen och jordbrukspolitiken - men har i de senare omgångarna blivit mer allmängiltig med teman som barn och föräldrar, kärleksrelationer, ensamhet, alkoholism och spelberoende. Därför har serien hög identifikationsfaktor för tittarna trots att majoriteten av svenska folket inte bor på landet. En annan orsak till framgången är manusförfattaren Bengt Bratts förmåga att föra handlingen framåt genom enkla och vardagsrealistiska dialoger

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hem_till_byn

Hfb FhF aA

http://www.boulevarden.se
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
hydra

Post Posted: Fri Oct 20, 2006 11:28 pm    Post subject:
Reply with quote

Very Happy Jo, visst uppskattar! jag Hem till byn. Och mer än så. Jag tittar mycket lite på TV i normala fall, men på sista tiden har måndagskvällarna varit heliga och att missa ett avsnitt är helt otänkbart. Denna serie har sagt och säger så mycket, och väcker så mycket känslor ock minnen. Det beror nog inte bara på att jag är uppväxt i en liten by av liknande storlek.
Folk som har vett att uppskatta Hem till byn stiger i aktning hos mig på liknande sätt som folk som har vett att uppskatta Anders F-s musik.

/Hydra
hypno

Post Posted: Sat Oct 21, 2006 7:14 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag har precis sett igenom säsong 1 och är nu på avsnitt 7 (säsong 2 DVD1). Måste säga att Hem till byn verkligen blir bättre med åren, avsnitten där en av famljerna "tvingas" sälja gården och flytta in i en förort i Göteborg måste vara en bra symbolik för 70-talet.

Ser framemot att säsong 3-4-5 och även 6 kommer på DVD, men det dröjer tills januari innan alla 6 säsongerna finns att tillgå.

Wink

Hfb FhF aA

Back to top »
Karin

Post Posted: Sat Oct 21, 2006 8:30 pm    Post subject:
Reply with quote

Mmm. det är en riktig klassiker... då, 1971 när det begav sig var jag endast 8 år och fattade väl inte så mycket, inte heller -73, 1976 hade jag nog annat att göra än att sitta hemma framför tv-n med Mamma... men de senare åren har man ju fattat vilket kulturhistoriskt värde serien har... kan inte heller hålla mig borta från tv-n på måndagar...

Kram Karin
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
hypno

Post Posted: Sat Oct 21, 2006 8:33 pm    Post subject:
Reply with quote

Kan bara att rekommendra att se dem alla i repris igen. Klart sevärda.. jag var ju något år äldre när det begav sig, men uppskattar dem mer nu än vad jag gjorde då.

Hfb FhF aA

Back to top »
hydra

Post Posted: Sat Oct 21, 2006 10:02 pm    Post subject:
Reply with quote

Serien har sänds i repris från första avsnittet i två omgångar tror jag. Jag såg de i alla fall runt 1990. Jag var inte utrustad med video på den tiden så jag har det endast bevarat i minnet. Det låter intressant med rubbet på DVD. Var hittar du dessa? På SVT.se eller?

/Hydra
hypno

Post Posted: Sun Oct 22, 2006 9:06 am    Post subject:
Reply with quote

Tror inte jag såg dom 1990, mer än enskata avsnitt och knappt hela avsnitt heller. Det är kul att kunna följa alla avsnitt och i den takt man själv önskar Wink

Gå till www.ginza.se och sök på hem till byn, där ser man även när resterande säsonger kommer att släppas.

Hfb FhF aA

Back to top »
namnlös

Post Posted: Mon Dec 18, 2006 6:30 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag tyckte förra säsongen var helt genial.
Kollektiv/sektledaren var ruggigt bra, var sin roll.
Genialiskt skrivet, o spelat även av tjejen i sekten (?)
som senare började rida..

Fastnade inte så denna gång,
förra gången var mer min av nån anledning.
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
hypno

Post Posted: Mon Dec 18, 2006 9:51 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag befinner mig nu mitt i säsong 3 och ser med stor förväntan fram mot sägong 4 och 5... men det får vänta tlls efter jul. Wink

Hfb FhF aA

Back to top »
hypno

Post Posted: Mon Feb 12, 2007 8:33 pm    Post subject:
Reply with quote

Nu inne på slutet av säsong 5, så snart skall jag börja på säsong 6. Antar att det bara är att börja om därefter, då jag säkert missat en del. Wink

Hfb FhF aA

Back to top »
Hibbitt

Post Posted: Sun Feb 18, 2007 1:46 pm    Post subject:
Reply with quote

Hem Till Byn - love it! När jag röjde hemma i barndomskvarteren för ett tag sedan hittade jag ett gammalt block där jag mellanstadiemässigt listat upp favvotvprogram och jo jag älskade Hem Till Byn då också.
Och andra klassiska icke barnprogram för blivande ramlösalandromantiker såsom NP Möller och Vem Älskar Yngve Frej. (Bannemej var man inte revolutionärt nostalgiskt melankolisk över det vackra i tidens gång och folkhemmets sönder-och-sammanfallande framför en redan då?)
Visst - missar aldrig ett avsnitt. Men det är med blandade känslor. Några av de nyare skådisarna de senaste omgångarna har varit väl tunna i sina rollprestationer...
Och börjar man lägga märke till det så kan en av seriens största kvaliteter bli störig - detta med att inte göra verkligheten svartvit. Speciellt i de senare omgångarna är det överarbetat. Var och varannan scen börjar med en för tillfället "god" och en för tillfället "ond" karaktär och innan scenen är slut så har replikskiftet visat att sanningen inte var så enkel som man trodde alldeles nyss. Händer hela tiden så man är bara sååå säker på greppet kommer... Rolling Eyes
Men missförstå mig inte Hypno, jag älskar mitt Hem Till Byn.
Bara det man älskar kan man också erkänna svagheterna hos. Kan gälla målfaligheten hos Wolverhamptons nuvarande forwards eller varför inte ett svagt kort i F-diskografin... Wink
hypno

Post Posted: Tue Feb 27, 2007 7:58 am    Post subject:
Reply with quote

En serie av denna kaliber (tid och avsnitt), samt att de aldrig ersatt en skådespelare med en annan. Gör att man kan acceptera mindre svakor under åren. Men visst var den bäst de första säsongerna..

Ser med spänning fram mot säsong 7 och 8... då skall jag frossa ett par timmar tilll och sedan blir det en maraton sittning en regning vår/sommar helg Very Happy

Hfb FhF aA

Back to top »
Ulla

Post Posted: Tue Jun 12, 2007 3:01 pm    Post subject:
Reply with quote

Razz jaaa Hem till Byn har alltid varit en favorit. Var säsong har haft sin tjusning, ska köpa allt på dvd och FROSSA..
tycker bäst om Lars-Erik Dahl. När han låg på sin säng och kastade pil och lyssnade på en bluesplatta (vad var det förresten?) är helt outstanding...
Hans utveckling genom serien, vilken skådis han är Ulf Dohlsten!! Laughing

en annan favoritserie var Hedebyborna eller hur? Tor Isedahl var kung och Anders Nyström förstås. Årensningen hihi...

byebye
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
andersf.com Forum Index » Tutti Frutti » Hem till byn
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum