FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
Kommande live-CD:n
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Kommande live-CD:n
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Micke L

Post Posted: Sat Oct 01, 2005 11:54 am    Post subject: Kommande live-CD:n
Reply with quote

Så har vi då fått ännu en oknäckbar nöt av den gode Anders. Vilka låtar ska vara med på den kommande live-CD:n. Jaa, hur lätt var det då Twisted Evil . Kunde man inte förpacka allt i en schysst box och ge ut Very Happy . Nåväl, igår kväll så satt jag och laborerade lite med dom två låtlistorna och försökte drömma mig tillbaka till K5...mmmm. Det här är vad jag kom fram till om man begränsar sig till att ta med material från enbart dom två Örebro-gigen. OBS!!!! Detta är dagens koppling... imorgon skulle den antagligen se annorlunda ut... hmmmmm... OK, let´s go:

CD 1:
1. Måsarna lämnar Gotland
2. Lång tid
3. Jag kysste henne våldsamt
4. Europa brinner
5. Annabeenox
6. Shopping center
7. Caviar Pizza
8. Skratta tills tåget går
9. En viskning från Nastassja Kinski
10. Mörkret
11. Komedia
12. Jazz

CD 2:
1. Din barndom skall aldrig dö
2. Sommarnattsregnmoln
3. Tarschan Boulevard
4. Ramlösa Kvarn
5. Berlin Alexanderplatz (Peter R)
6. Jesus, Marx & Billy The Kid Del 1
7. Tolv tiggare
8. Osåbar
9. Skördevisa (1:a kvällen)
10. Vit flagg
11. Det är inte snön som faller
12. Inga gränser

Detta gör alltså två rätt välfyllda CD:s räknade på tio låtar per timme, d v s alltså runt 70 min per CD. Möjligen kan man kanske alltså klämma in minst en låt till per CD.

Micke
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
Karin

Post Posted: Sat Oct 08, 2005 12:15 pm    Post subject:
Reply with quote

Du är ju för go Micke... Very Happy
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hibbitt

Post Posted: Tue Oct 11, 2005 2:02 am    Post subject:
Reply with quote

Ja du Micke. Delikat problem. Allt vill man ju ha på den där liveskivan men ska det sållas så är ju frågan vad. Sålla frekventa livelåtar och satsa på att föreviga de mer udda? Eller låta uddisarna få var just det på konserterna och dokumentera de väl inkörda klassikerna? Sanningen är väl att det nog blir lite av varje.
Låtar som på ett eller annat sätt förändras jämfört med studioversionen ligger bra till, men också här bollar man med olika aspekter. En freeform JesusMarx eller Grand Hotel håller bättre för repeatlyssningar än en rakrockande åttaminuters Osårbar tex. Även om en rakrockande åttaminuters Osårbar kan vara oslagbar i konsertsituationen.
Å andra sidan älskar vi ju också en Barndom i originalarr. Hm... Svårt det här...
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Headmaster

Post Posted: Tue Oct 11, 2005 8:11 am    Post subject:
Reply with quote

Quote:
Låtar som på ett eller annat sätt förändras jämfört med studioversionen ligger bra till,

Yes...
Det blir nog så, då de flesta låtarna skiljer sig från originalen... Efter att ha lyssnat igenom allt flera gånger råder det ingen tvekan om att dag 2 var den bästa... både spelmässigt och publikt... och det finns några riktiga mördarversioner...

(F)Headmaster
Karin

Post Posted: Tue Oct 11, 2005 4:56 pm    Post subject:
Reply with quote

Jag besitter inte på långa vägar er kunskap( som jag för övrigt beundrar) men en sak vet jag -Spelning nr:2 i Örebro den var Himelsk...

En sak till "dom automatiska undrens tid är förbi" den bara växer och växer, vilken skiva, oj oj oj...

Over and out

Kram Karin
 Back to top »
Headmaster

Post Posted: Tue Oct 11, 2005 5:10 pm    Post subject:
Reply with quote

Tack Karin...
Vi älskar dig!

(F)Headmaster
Karin

Post Posted: Tue Oct 11, 2005 6:54 pm    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:
Tack Karin...
Vi älskar dig!

(F)Headmaster

Tack, det värmde!
Plötsligt känner jag mig både Osårbar och Vackrast i Världen... igen...

Love you too!

Kramar stora kramar

Karin
 Back to top »
Micke L

Post Posted: Wed Oct 12, 2005 3:55 pm    Post subject:
Reply with quote

Karin wrote:

En sak till "dom automatiska undrens tid är förbi" den bara växer och växer, vilken skiva, oj oj oj...

Jovisst är det så. "Dom automatiska undren..." är en fantastisk skiva. Den har växt grymt under den tid den har funnits ute. Konstigt egentligen att "vi" inte röstade fram fler låtar från den till livekonserterna. Men det är klart, nu hade vi läge att få höra en förfärlig massa önskelåtar så det är väl lätt hänt att den senaste faller i skymundan. Men "Tolv tiggare" och "Ett samhälle i sönderfall" är verkligen KANON!!!! Absolut bland det bästa i svensk rockväg som har släppts på rätt många år.

Micke
 Back to top »
Karin

Post Posted: Wed Oct 12, 2005 5:08 pm    Post subject:
Reply with quote

Men jag bara smälter när jag hör fösta spåret, herregud, vilken röst ...
Så vacker... och sedan när gitarren kommer in, ja,vad ska man säga...
Jag lyssnar på den varje morgon kl 05:00 när vi är på väg ut till första jobbet,och jag bara ryser och vet att den här dagen kommer jag att klara galant... Perfekt början på en bra dag... Very Happy

Håller med dig om att man blev lite wild and cracy där när man gick in och röstade, men men... nu är jag så nyfiken på Liveskivan, så hoppas det inte dröjer allt för länge.

Micke, hur gör du när du går in och bara citerar en liten del av inlägget Question Jag fattar inte Embarassed

En sak till bara: Håller du med om att Rothstein är Sveriges bästa trummis?

Kram Karin
 Back to top »
Micke L

Post Posted: Thu Oct 13, 2005 8:31 am    Post subject:
Reply with quote

Jo, faktum är ju att jag nog tycker att CD-formatet har gjort att skivor som har kommit... ja, låt säga dom senaste tio åren, oavsett artist, kanske inte alltid riktigt håller fullt ut. Jag menar en full enkel-CD motsvarar ju nästan den tid som var en dubbel-LP förut och hur många dubbelalbum genom historien, svenska som utländska, håller fullt ut? I ljuset av detta så inser man ju att "Dom automatiska undrens tid är förbi" är en fruktansvärt bra platta utan ett enda dåligt spår. Och CD:n är ju baske mig nästintill sprängfylld med musik. Då tycker jag att det känns lite tungt när det blir som Anders F lär ha sagt vid nåt tillfälle (rätta mig om jag har fel Wink ), att det är lättare att få en helsida i Expressen och Aftonbladet när man tappar en förstärkare på foten än när man gör en bra platta. "Dom automatiska undren..." tycker jag definitvt är en platta som borde ha nominerats till flera grammisklasser (bästa text, bästa skiva, bästa manliga rock etc.) för att lite mer fokus skulle sättas på den. Jag menar, har branschen överhuvudtaget hört den???? Twisted Evil

Jaja... förlåt mig, det var inte meningen att bli upprörd så här tidigt på morgonen men ibland känns det lite tungt när någon kompis frågar vad det är man lyssnar på och man får frågan "Anders F... ven då???" Det enda dom förknippar det namnet med är "Snön" som ju i och för sig är bra men som Håkan Lahger skriver: "Den där genomskådande blicken, röntgenblicken, ser vi alldeles för lite av i populärmusikaliska sammanhang."

Björn Rothstein får nog tillsammans med en kille som heter Björn Gideonsson (som spelade med Lundell sommaren 1993 och är en sån där riktigt härlig vilde som Rothstein) betraktas som det allra yppersta som finns bland svenska trummisar. Just dom båda har en förmåga att lyfta och bära fram sina band precis så som trummisens arbetsuppgift är. Jag tänkte just på det att, jösses vilket hästjobb BR måsta ha haft på Blidösund när Peter R inte var med. Har själv spelat i ett tremannaband med gitarr, bas och trummor och det hände sig vid ett tillfälle att basisten inte kunde medverka. När det då bara blev jag på gitarr och trummisen så får trummisen bära ett oerhört tungt lass. Så visst är Rothstein en fantastisk trummis, både oerhört nyanserad när det krävs och härligt galen när det ges tillfälle till det.

För att citera ett visst stycke klickar du på knappen "citera" längst uppe till höger på inlägget du vill citera. Du får då upp en ruta som du ksn skriva i men längst uppe står det "[Qoute plus texten i det inlägget du vill citera Qoute]". Där kan du själv radera det du inte vill citera och spara det som är väsentligt innan du skriver ditt eget inlägg under.

Micke
 Back to top »
Karin

Post Posted: Thu Oct 13, 2005 6:25 pm    Post subject:
Reply with quote

Jaja... förlåt mig, det var inte meningen att bli upprörd så här tidigt på morgonen men ibland känns det lite tungt när någon kompis frågar vad det är man lyssnar på och man får frågan "Anders F... ven då???" Det enda dom förknippar det namnet med är "Snön" som ju i och för sig är bra men som Håkan Lahger skriver: "Den där genomskådande blicken, röntgenblicken, ser vi alldeles för lite av i populärmusikaliska sammanhang."

Undra om det här gick bra nu då?? (med att citera del av inlägg)

Visst är det tröttsamt när man dom du säger nämner AFR och folk bara tittar på en... nämner man sen "det är inte snön" så säger dom -jasså är det han!!!
Det finns i alla fall ingen på mitt jobb som längre behöver gå ovetandes om AFRs existens, dom har alla fått sin dos, tro mig. (Många av våra kunder oxå för den delen)
Aha, säger chefen (annakarin snart 30) Mannen med rösten...

Har fått med mig minst två jobbarkompisar till Gbg plus några andra jag känner, har även varit inne på Steffes hemsida och skrivit om AFR så där var det en kanske två som ska gå på spelningen i Ystad, kul!!
Skrev till aftonbladet i dag oxå och bad om en förklaring till den totala tystnaden, får väl se om jag får något svar. Så kan det gå när jag blir irriterad, vi får väl se vem jag ska skriva till i morgon Very Happy

Nä, nu väntar sängen för en stackare som går upp halv fyra Twisted Evil
på morgonen, slutar i och för sig kl 13.00 så jag ska väl inte klaga, men lite får man väl gnälla Wink

Kram Karin
 Back to top »
Karin

Post Posted: Thu Oct 13, 2005 6:33 pm    Post subject:
Reply with quote

Men Micke! Vad gjorde jag för fel nu då? Jag blir så trött på mig själv Confused

Det står ju inte att det översta var ett Citat från dig och det blev ingen fin ram runtom heller! Nä, jag får nog lägga ner dom avancerade grejerna och köra på som innan... Eller vad tror du? Nu går jag o lägger mig, gonatt

Kram Karin
 Back to top »
Micke L

Post Posted: Thu Oct 13, 2005 6:44 pm    Post subject:
Reply with quote

Karin wrote:
Men Micke! Vad gjorde jag för fel nu då? Jag blir så trött på mig själv Confused

Det står ju inte att det översta var ett Citat från dig och det blev ingen fin ram runtom heller! Nä, jag får nog lägga ner dom avancerade grejerna och köra på som innan... Eller vad tror du? Nu går jag o lägger mig, gonatt

Kram Karin

När jag klickar på citera längst upp till höger i din inläggsruta. Då får jag upp en ruta som ser ut som ditt inlägg ovan fast det står [qoute} runt din text.

Under detta skriver jag mitt meddelande. Då kan jag också radera det jag önskar i ditt inlägg. När jag sedan skickar meddelandet får jag en ruta av ditt citat som jag nu fått över inlägget. Hmmm...tryckte du på nån annan knapp Wink

Kram på dig och sov gott

Micke
 Back to top »
Karin

Post Posted: Thu Oct 13, 2005 6:57 pm    Post subject:
Reply with quote

Micke L wrote:

När jag klickar på citera längst upp till höger i din inläggsruta. Då får jag upp en ruta som ser ut som ditt inlägg ovan fast det står [qoute} runt din text.

Under detta skriver jag mitt meddelande. Då kan jag också radera det jag önskar i ditt inlägg. När jag sedan skickar meddelandet får jag en ruta av ditt citat som jag nu fått över inlägget. Hmmm...tryckte du på nån annan knapp Wink

Kram på dig och sov gott

Micke

Testar en gång till, går det inte nu så får jag väl sova på saken.
Du är så snäll som hjälper mig, kanske en datakurs vore ngt att önska sig i julkapp...
 Back to top »
Micke L

Post Posted: Fri Oct 14, 2005 8:11 am    Post subject:
Reply with quote

Karin wrote:
Micke L wrote:

Kram på dig och sov gott

Micke

Testar en gång till, går det inte nu så får jag väl sova på saken.
Du är så snäll som hjälper mig, kanske en datakurs vore ngt att önska sig i julkapp...

Ja men nu ser du ju att det gick Wink . Datakurs???? Ähh... det ska väl inte behövas. Datorer lever ändå sitt eget lilla liv och ibland har jag en känsla av att dom inte alltid gör som man "kommenderar" utan som dom själva vill. Men det kanske bara är en känsla... Embarassed

Micke
 Back to top »
andersf.com Forum Index » Songs & Records » Kommande live-CD:n
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum