| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Arnie
|
Posted: Tue Mar 23, 2010 11:02 pm Post subject: 30 år har gått... |
|
|
...sedan den beryktade soliga söndagen den 23 mars 1980. Då hade jag gjort mitt val och det var ingen fälla jag hade gått i. Men det var nått som dog och det frös fast i mitt inre, besvikelse och tvivel överallt...och idag 30 år senare erkänner kampanjmakarna att "Omröstningen ter sig inte som den vackraste manövern i den svenska demokratins historia" (Hans Blix, då general för Linje 2).
Men kampen går vidare på andra plan förstås! Och JKHV är ständigt aktuell. Vi lyfter på Ramlösahatten för trettioåringen.  _________________ "Jag sa: Lugn, jag ska först ta en öl och jag vill inte stressa"
Arnie / F209 |
|
| Back to top » |
|
 |
bosjo

|
Posted: Wed Mar 24, 2010 11:28 am Post subject: |
|
|
Några personliga observationer om begreppet "demokrati" som jag gjorde den där gången för 30 år sedan...:
* Jag röstade inte; dels tyckte jag frågan var för komplicerad för mitt kunnande (jag studerade vid tillfället fysik vid universitetet i Linköping), och dels tyckte jag alternativen var för oklara (två "Jaså?" och ett "Njaaaa...?", ungefär). Enligt en källa, och det borde vara enkelt att kolla, stred omröstningen dessutom mot grundlagen, eftersom denna säger att vid en omröstning två förslag ska ställas mot varandra.
* En kamrat hörde på en buss en äldre dam säga till en annan: "Jag förstår inte vad vi ska med kärnkraft till -- vi har ju elektricitet!" Förmodligen ansåg sig denna dam ha tillräckliga kunskaper för att rösta.
* Jag hade i ett flertal korridordiskussioner hävdat åsikten att Sverige styrs av de två stora högerpartierna, som jag brukar kalla "socialmodekraterna" -- efter de där "vackra manövrerna" som (sm) tvingades ta till behövde jag knappt argumentera för deb saken längre... _________________ F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade! |
|
| Back to top » |
|
 |
Candyman

|
Posted: Wed Mar 24, 2010 2:11 pm Post subject: |
|
|
Det var väl inte så många som trodde att resultatet (vad DET nu var) skulle följas utan det var ju ett spel för gallerierna.
Själv var jag långt ifrån röstmyndig (inte ens byxmyndig) då men jag har ett klart minne av hur vi då i mellanstadiet veckan före omröstningen först hade en timme med en lärare som förespråkade avveckling och att alla som sedan var för ett NEJ mot kärnkraft skulle sträcka upp handen. Alla utom två el tre sträckte upp handen.
Dagen därpå häll en annan lärare (vår ordinarie) ett brandtal om kärnkraftens betydelse och sedan fick alla som var för ett JA till kärnkraft räcka upp handen. Alla utom en (jag) räckte upp handen.
Om inte förr så lärde jag mig där och då hur auktoriteter kan påverka massan.´Kanske därför jag ibland är så obstinat av mig. _________________ "Hand me my old guitar
Pass the whiskey round" |
|
| Back to top » |
|
 |
|