FAQ Log in
Search Profile
Memberlist Usergroups
Log in to check your private messages
Register
SETLISTELISTAN - MARATONTABELLEN
Goto page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic
andersf.com Forum Index » Live! » SETLISTELISTAN - MARATONTABELLEN
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bosjo



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 183
Location: Märsta

 Post Posted: Sat Nov 06, 2010 7:28 pm    Post subject:
Reply with quote

sunjan wrote:
All statistik du kan önska dig, byggd i MySQL. Navigera runt på sajten och få inspiration.


Tack för länken; jag har fått en del idéer. Men eftersom "basen" i det hela är tänkt att bli texterna så kommer det nog att se lite annorlunda ut. Inte lika färgglatt, till exempel -- när det gäller webbdesign är jag ultrakonservativ...

Headmaster wrote:
För den kommande BIOGRAFIBOKEN vore det kanske intressant att lista THE 100 GREATEST AFR SONGS, som F-Headsen tycker....

Jag undrar HUR MAN SKULLE KUNNA GÅ TILLVÄGA?


Oj, oj, det finns naturligtvis många sätt. En webbomröstning är kanske det mest naturliga, men då återstår fortfarande hur man ska räkna. 10 (eller något annat positivt heltal) låtar med eller utan rangordning (kanske 15 låtar med något slags GP-poängskala?); eller man kan tänka sig något slags OS-tilldelningsförfarande -- en omröstning tar fram de, säg, tio populäraste låtarna, och sedan röstar man bort en låt i taget tills en låt får absolut majoritet.

Jag kan fundera på att lägga in en sådan funktionalitet i mitt nya, fina kwic-index, som ännu inte ens är på ritbordet...
_________________
F-Index -- Anders F Rönnbloms texter indexerade!
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue Nov 09, 2010 7:18 pm    Post subject:
Reply with quote

misstänker att det blir en omröstning där vi mest inbitna orkar rösta men förhoppningsvis skiljer sig inte smaken så mycket . Både min sambo o min vän PolisTommy som jag fick med mig på några konserter har dock fixerat sig vid de tre första plattorna så en sådan grupp finns säkert o de får ju då knappt ihop hundra låtar. Sen finns nog en stor grupp som fylkas mellan Komedia o Vit flaggg och några inklusive mig som vill ha med nästan varje låt från DAUTÄF o rätt många från CP, U1-2 samt Våld men väl uppblandade med annat - i synnerhet frän VF, KOMEDIA och VHSMÄIB och.... djup utandning .... naturligtvis finns de som tom tar med de flesta låtarna från Bravado två och inte bara snabbt rycker ut Osårbar och någon till från den epoken där ju ettan hade AFR klass iaf på texterna ibland... well well - som baken alltså men visst vore det kul med en Hundralista
På topp 20 någonstans hamnar just idag
- Att springa naken i ett snöfall
- Arbetarbarn
- Har du sett min broder Josef
- Osårbar
- Komedia
- Tolv Tiggare
- Fröken Damberg
- Caviar Pizza
-Shopping Center
- N Kinskij
- Vit Flagg
- Öknen lever och öknen dör
- Opium
- Kokofån
-Kalla Fosterland
- Välkommen till verkligheten
- Din Barndom...
- Sänd upp en Doktor
- Ramlösa Kvarn
- "JAG FINNS OCH JAG LEVER UNDERGROUND" (völj mellean Underground och TTT)

och


ja det är nya imorrn
_________________
FBOX
923


Last edited by arnbert on Thu Nov 11, 2010 12:07 pm; edited 1 time in total
 Back to top »
View user's profile Send private message
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Nov 11, 2010 12:05 pm    Post subject:
Reply with quote

gårdagens filosoferande gällde förstås någonslags best of 100 lista snarare än spelade live (där faller onekligen en del av mina förslag bort) och funderingarna nedan är fortsatt 100 liste höstmys;

-denna dag måste listan kompletteras med Sjättenovemberkänslan trots att det inte är den 6e och en lite ilsknare live version av TTT

-för övrigt kan man ju inte missa pärlor av det eviga slaget som
Ulla H
Norrländska vatten
Nordinggrå
Änglakram och förstås Vem har satt mina Änglar i bur
Den långa vägen hem - kanske i någon slags medly med känslan att vi alla på något sätt åker tillsammans till Ramlösa Kvarn

Guds Golfboll eller Kosmiska rötter måste väl också med den sortens låtar är ju representativa och på sitt sätt och bra -har alltid gillat KR och GG är en modern pärla

Lagom Lyckliga har ju ett särskilt vemod i sig och stämde lite in på hur jag kunde se mitt liv just när den kom och där faller kanske "Barnen" från DAUTÄF in - gärna i liveversonen med funkigare basgång

- och snart sagt alla låtar på Komedia, VHSMÄIB och DAUTÄF måste bara med av rena kvalitetsskäl

- något jag ofta får i skallen är Mörkret och en annan sådan som bara dyker upp är refrängen till Alla Är Vi Förlorare så antingen är jag väl en dyster person eller så skall de bara med de också

Mera glädjetrall blir det av Skördevisa, När regnet är över och faktiskt ttrots bitar av texten, Stockholmsdröm från CP och sådant skall ju absolut också med

Skall nu nödvändigt något riktigt countrydoftande in börjar man ju osökt tänka på västernhjälten Billy the Kid och sköna snubbar som Jesus och Marx eller kanske att sitta på ett gödselstinkande flak på väg till Borås med en kopp svart Kaffe eller rent av Ömhetsdesperado. eller så åker man bara mil efter mil i en leasingbil.

En underbar känga till alla som på sjuttiotalet ville tala om för en att man inte var tillräckligt vänster eller rätt sorts vänster och en jävligt bra låt och kanske AndersFs bästa politiska låt någonsin är Missnöje - den skall absolut med tillsammans med Ett samhälle i sönderfall i politikhörnans lite mer tydliggjorda vrå. Men vi får inte glömma - Långfingret


Mer obestämbara pärlor är
- Kvinnan från Katalina
- Europa Brinner
- Tigerjakt
- Desoto
- Jazz
- Grand Hotell
- Svart Regnbåge

I en egen kategori faller
Det är inte RocknRoll längre part 1 eller nya part 2
någon av dessa måste ju med

Hits som Europa Brinner, Kysste henne och God Jul kan i alla händelser helt enkelt inte förbigås
och....... ändå kommer

tror faktiskt det blir en omöjlig uppgift att prioritera för någon enskild iaf för mig - det växlar mellan sinnestillstånd och vad jag lyssnat på senast.

Mitt förslag är att en omröstning ang hundralista går till så att vi röstar på en tio - tjugo eller trettiolista - eller kanske rent av en hundralista på forumet och så sätter vi en deadline och får därmed se hur många gånger låtar kommit upp - de får en poäng för varje gång de kommit upp eller om det skall vara mer avancerat också placeringspoäng om ingen orkar göra någon slags klickbar fil med alla utgivna låtar där man kan gå in o rösta förstås. I mitt fall handlar sådant inte omork utan kunskapsluckor.
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Sat Nov 13, 2010 11:42 pm    Post subject:
Reply with quote

Kul idé!

När det gäller önskemålen inför Mixade Zonen passade nog folk på att lista udda låtar som inte spelats live på länge, så det kanske inte är helt representativt. Andra låtar kan ju anses vara topp 100 i studioform, men kanske inte lika omtyckt live, eller vice versa.

Hur som helst. Vill man göra det enkelt kan man t ex skapa en omröstning med Surveymonkey. Om någon matar in alla låtar borde man kunna välja dem i rullgardinsmenyer.

Det kan vara bra att låta några betatesta formuläret, främst för att försäkra sig om att inga låtar glömts bort, t ex låtar som endast körts live, eller inte getts ut på de vanliga albumen (t ex Bobby Major EP:n, Anders & Nicko, Wasted Day, Spår i Snön m fl outgivna).

Sedan får man väl klura över utformandet. Ska varje röstande lista flera favoritlåtar, i så fall hur många, och ska de rangordnas inbördes? Förslagsvis väger den röstande in både live- och studiouppförande och nominerar de låtar han sammantaget tycker bäst om.

När tillräckligt många röstat har vi en lista. Då kan man gå vidare med att låta medverkande och andra nyckelpersoner med anknytning till låtarna skriva bidrag, som man sedan sammanställer som antologi till boken.

Brodera gärna ut detta, jag bara spånar...
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Mon Nov 15, 2010 6:12 am    Post subject:
Reply with quote

sunjan wrote:
Kul idé!

När det gäller önskemålen inför Mixade Zonen passade nog folk på att lista udda låtar som inte spelats live på länge, så det kanske inte är helt representativt. Andra låtar kan ju anses vara topp 100 i studioform, men kanske inte lika omtyckt live, eller vice versa.

Hur som helst. Vill man göra det enkelt kan man t ex skapa en omröstning med Surveymonkey. Om någon matar in alla låtar borde man kunna välja dem i rullgardinsmenyer.


Sunjan, jag har också tänkt på resultatet från Mixade Zonen-önskemålen. Den gav ju en viss indikation. Okej, jag tror att man får slå ihop "bästa inspelning" och "bästa live"- begreppen på något sätt... Det gäller helt enkelt "bästa eller populäraste låten". Ganska luddigt kanske, men det här är ju mera en kul grej... Jag misstänker ju vilka låtar som det mest kommer att röstas på. Och, vissa plattor kommer nog att glömmas bort helt.

Vad är Surveymonkey?


(F)Headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Tue Nov 16, 2010 12:04 am    Post subject:
Reply with quote

- låter spännande o klart enklast är ju att blanda
- i mitt fall är långa vägen hem självklar på en studiolista men knappast live o Tunn tunn tråd lika självklar som någonsin Osårbar live men knappast på en studiolista.
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
Micke L



Joined: 28 Aug 2005
Posts: 471
Location: Örebro

 Post Posted: Tue Nov 16, 2010 1:08 am    Post subject:
Reply with quote

arnbert wrote:
- låter spännande o klart enklast är ju att blanda
- i mitt fall är långa vägen hem självklar på en studiolista men knappast live o Tunn tunn tråd lika självklar som någonsin Osårbar live men knappast på en studiolista.


Osårbar inte självklar på en studiolista?????????????????? Surprised Surprised Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Shocked Shocked Very Happy Wink Wink Wink
_________________
"Popjournalistik är när folk som inte kan skriva intervjuar folk som inte kan tala för folk som inte kan läsa."

Frank Zappa
 Back to top »
View user's profile Send private message Send e-mail
arnbert



Joined: 08 Feb 2007
Posts: 795
Location: Stockholm

 Post Posted: Sun Nov 21, 2010 10:17 pm    Post subject:
Reply with quote

syftningsfel - TTT är alltså vad syftningen gäller - klantigt av mig, men alltid kul med reaktioner - Klart Osårbar kommer med också på en Studiolista - tom på en 20-lista men då som enda låt från HoS/B1-2
_________________
FBOX
923
 Back to top »
View user's profile Send private message
sunjan



Joined: 25 Aug 2005
Posts: 215
Location: Stockholm

 Post Posted: Fri Dec 17, 2010 10:59 pm    Post subject:
Reply with quote

Headmaster wrote:

Vad är Surveymonkey?
(F)Headmaster


http://sv.surveymonkey.com/Home_Pricing2.aspx

Det finns andra alternativ som har färre begränsningar, om man ska klämma in väldigt många låtar t ex.
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Headmaster



Joined: 26 Aug 2005
Posts: 1540
Location: Stockholm

 Post Posted: Thu Dec 30, 2010 10:36 am    Post subject:
Reply with quote

UPPROP TILL ALLA SOM ÄR INTRESSERADE...
Sunjan, Micke L, BoSjo, Krikkola, Candyman, Arnbert... m.fl.

En stor BIOGRAFI / TEXTBOK sammanställs nu av Hibbitt och undertecknad.
Till denna ska det också läggas ett register/index eller olika listor som berättar om t.ex. LÅNGA LUDNA SVANSEN GIG, MADDELPOLAM GIG, SESKATON GIG, BRAVADO GIG, SOLO GIG, GRETSCH-GIG, AFR BAND GIG.. etc.
Vilka låtar har spelats mest? Vilka låtar har aldrig spelats?
Hur mycket "official bootlegs" finns det?

Den som har info, och vill vara med och bidraga med kuriosa, hör av er till Hibbitt till att börja med, så får vi se var det här leder och hur mycket vi ska sålla och kan ta med etc.

Tidsramarna är snäva. Vi har våren på oss, typ 4 månader: Januari - April.

(F)headmaster
_________________
Roll along... Sail away!
 Back to top »
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
andersf.com Forum Index » Live! » SETLISTELISTAN - MARATONTABELLEN
Post new topic   Reply to topic All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003



Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group